Kooperatívne vyučovanie ako jedna z moderných vyučovacích metód má pozitívny vplyv na rozvoj kritického myslenia žiakov, na rozvíjanie interpersonálnych vzťahov v triede a na tímovú spoluprácu pri riešení problémov.
POSTUP:
Učiteľ rozdelí žiakov do piatich expertných skupín, každý žiak odíde na určené stanovište.
Žiaci si v skupinách čítajú východiskový text z rôznych zdrojov a snažia sa zapamätať si z neho čo najviac dôležitých informácií a kľúčových slov.
Učiteľ následne žiakov rozdelí do piatich domovských skupín, ktorých úlohou je vytvoriť priestor na zdieľanie čo najpresnejších získaných informácií.
Žiaci v skupine si opakujú a zapamätávajú informácie, ktorých kvalitu osvojenia následne učiteľ overí záverečnými otázkami.
POSTUP:
Učiteľ rozdelí žiakov do piatich expertných skupín, každý žiak odíde na určené stanovište.
1. skupina – experti na život autora
2. skupina – experti na tvorbu
3. skupina – experti na zaradenie spisovateľa do literárneho obdobia a smeru
4. skupina – experti na ideovo-estetický rozbor básne z hľadiska obsahu
5. skupina - experti na ideovo-estetický rozbor básne z hľadiska formy
Žiaci si v skupinách čítajú východiskový text (Príloha B) z rôznych zdrojov a snažia sa zapamätať si z neho čo najviac dôležitých informácií a kľúčových slov.
Učiteľ pomieša žiakov z piatich expertných skupín do piatich domovských skupín: 1 žiak je expert na život autora+ 1 žiak je expert na tvorbu + 1 žiak je expert na zaradenie spisovateľa do literárneho obdobia a smeru + 1 žiak je expert na ideovo-estetický rozbor (obsah) básne + 1 žiak je expert na ideovo-estetický rozbor (formu) básne.
Úlohou domovskej skupiny je vytvoriť priestor na zdieľanie čo najpresnejších získaných informácií (Príloha C).
Žiaci v skupine si opakujú a zapamätávajú informácie, ktorých kvalitu osvojenia následne učiteľ overí záverečnými otázkami (Príloha D).
Východiskové texty
pre 1. - 5. skupinu
Didaktický test
1.expertná skupina
2.expertná skupina
3.expertná skupina
4.expertná skupina
5.expertná skupina
prezentácia
východiskové texty pre 1. - 5. skupinu